Hyundai Ioniq 5RWD 77,4 kWh
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 519 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 366 kr
Prisdel: 33 793 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 58 137 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 844 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 422 kr.
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Hyundai Ioniq 5 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 481 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 17.7 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Hyundai Ioniq 5 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Hyundai Ioniq 5 laddar i maximalt 233 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Hyundai Ioniq 5 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 228 hästkrafter (168 kW) och vridet är 350Nm.0-100 km/h går på 7.3 sekunder och topphastigheten ligger på 185 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 531 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1591 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 57 liter.Hyundai Ioniq 5 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
hyundai.se/bilar/ioniq-5
Om Hyundai
Hyundai är ett märke från Sydkorea.Här kan du läsa mer om Hyundai:
hyundai.se
Har kört 7500mill med min MY24. I första hand är detta en långfärdsbil och för det är den i toppklass. Framförallt beroende på väldigt väl fungerande körhjälpmedel som adativ farhållare, styrhjälp mm. Den är också extremt tyst i kupen och flyter fram nästan ljudlöst över motorvägen. Som stadsbil är den något klumpig och har en väldigt stor vändradie. Den är trots sin storlek inte världens bästa bil att lasta i. Det är nog framförallt p.g.a att lastnivån är väldigt hög och man slår snabbt i taket med lasten. Den är heller inte speciellt djup med säten uppfällda. Detta är dock inget större problem när man väl lärt sig utnyttja alla utrymmen på bästa sätt. Passagerare är oftast imponerade av kupeplats och bekväma säten. Det är helt klar limousinekänsla att sitta där bak. Små irriterande fel på min MY24 är knarrande baklucka, bakre bilbälten som skramlar när de hamnar i fel läge, problem med Apple CarPlay uttaget som Hyundaiverkstaden inte lyckas lösa. Det verkar ju dock som senare årsmodeller åtgärdat flera av dessa fel. RWD modellen är ingen fantastisk vinterbil. Den har tämligen lätt för att börja sladda om man inte kör i wintermode, vilket är nästan helt nödvändigt om det är halt. Totalt sett är det en mycket bra bil som jag skulle kunna tänka mig att behålla många år.
Bästa bilen jag har haft. Blir glad varje gång jag får syn på den. Jag har haft den i snart 1,5 år (modell 2024) och inte stött på några av de problem. Otroligt rymlig kupé och bra lastutrymme. Extra pluss för den supersnabba laddningen som förkortar restiden avsevärt jämför med många andra elbilar. Får du chansen så köp!
Bästa och mest prisvärda elbilen på marknaden enligt mig. Man åker väldigt bra i bilen, den är rymlig och i baksätet kan 3 barn rymmas utan problem. Även bagaget är tillräckligt stort för familjesemester så länge man inte ska ha in barnvagn. Den snabba laddningen är en viktig faktor, och fortfarande klassledande (i prissegmentet). Det enda negativa är stor svängradie och avsaknad av bakrutetorkare, men detta är små problem. Helt klart den bästa bilen jag haft.
Bekväm att köra.
Laddar snabbt.
Laståsna som är perfekt för mitt behov.
Har haft en 2022:a (73kwh batteriet) i tre år nu. Den är oslagbart rymlig i baksätet och väldigt luftig interiör med den skjutbara mittkonsolen i fram. Väldigt praktiskt att man kan skjuta fram och bak den bakersta sittraden. De extra 15 cm man kan få i bagaget gör underverk för packningen och funkar finfint för barn/tonåringar att sitta i bak trots att raden är så långt fram den kan komma.
Bilen är pigg och bekväm att köra. Laddar snabbt på snabbladdare i o m 800v-tekniken. I början, när Ioniqen var ganska ensam om det, så var vi oftast sist in i snabbladdarna och först ut. Körassistansen fungerar finfint och 360-kameran är toppen.
Vi har varit så pass nöjda med bilen men här är några saker som gnagt:
– Infotainment och mjukvaran känns lite seg och gammeldags
– Ingen trådlös CarPlay. Det kan vara irriterande om man får en glappande sladd.
– Ofta kan de bakre säkerhetsbältena på de yttre platserna skallra mot den hårda plasten vilket är irriterande när bilen i sig är så tyst.
– Ingen bakrutetorkare. Man vänjer sig men på höst/vinter kan det snabbt gro igen med smuts.
Glädjande är att den nya faceliftade 2025-versionen av Ioniq 5 får bakrutetorkare, trådlös CarPlay, utskuren sektion vid de bakre säkerhetsbältena så att de inte ska skallra och ny designad infotainmentmjukvara.