BMW i5 TouringeDrive40
833 800 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
3 899 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 833 800 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 13 710 kr
Prisdel: 62 894 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 93 581 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 7 798 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 899 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 833 800 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 13 710 kr
Prisdel: 62 894 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 93 581 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 7 798 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 899 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
43
Vår unika kalkyl ger den här modellen 43 poäng.
Bakhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay (trådlös)
✓
Android Auto (trådlös)
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av i5 Touring
Läsvärt om BMW i5 Touring
En våt dröm för många kombiälskare! Prislappen gör nog att det förblir en dröm för många.
BMW i5 Touring är en kombi med fem sittplatser som tillverkas av BMW i Tyskland.
83.9 kWh , där 81.2 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att BMW i5 Touring
har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt390 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt310 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 6.1 sekunder och topphastigheten ligger på 193 km/h.
BMW i5 Touring har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
bmw.se/sv/alla-modeller/bmw-i/i5/bmw-i5-touring.html
Förutom bilar tillverkar man även motorcyklar. Man äger även Mini och Rolls-Royce.
BMW är ett märke från Tyskland.
Här kan du läsa mer om BMW:
bmw.se/sv
BMW i5 Touring är en kombi med fem sittplatser som tillverkas av BMW i Tyskland.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i BMW i5 Touring är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 483 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 19.3 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
BMW i5 Touring har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. BMW i5 Touring laddar i maximalt 205 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
BMW i5 Touring är en Bakhjulsdriven bil. Den har 340 hästkrafter (250 kW) och vridet är 430Nm.0-100 km/h går på 6.1 sekunder och topphastigheten ligger på 193 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 570 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1700 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.BMW i5 Touring har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
bmw.se/sv/alla-modeller/bmw-i/i5/bmw-i5-touring.html
Om BMW
BMW fokuserar på bilar i premium- och lyxsegmentet och var tidiga med eldrivet när man började tillverka helt eldrivna i3 redan 2013. De flesta modellerna man har idag är dock modeller som finns både med el- och fossildrift. Undantaget är iX.Förutom bilar tillverkar man även motorcyklar. Man äger även Mini och Rolls-Royce.
BMW är ett märke från Tyskland.
Här kan du läsa mer om BMW:
bmw.se/sv
Recensioner av BMW i5 Touring
Så tycker ni om BMW i5 Touring
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt BMW i5 Touring
Betygsätt BMW i5 Touring
Din recension hjälper andra