Tesla Model YPerformance

684 170 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 964 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 684 170 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 694 kr
Prisdel: 44 471 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 71 142 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 928 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 964 kr.

Funktioner
Bygg hos TeslaSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
74
Vår unika kalkyl ger den här modellen 74 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
400 kg4500 kg
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Model Y
  • Model Y

    Tesla Model Y

    Long Range RWD
    602 170 kr
    2 694 kr/mån
     
    81
    0,0
    +
  • Model Y

    Tesla Model Y

    Long Range AWD
    634 170 kr
    2 799 kr/mån
     
    79
    4,4
    +
  • Model Y

    Tesla Model Y

    Standard range
    554 170 kr
    2 535 kr/mån
     
    73
    0,0
    +
  • Läsvärt om Tesla Model Y
    En favorit bland svenskarna, blev mest sålda bilen 2023. Gillas för sina stora utrymmen och trevliga teknik.

    Tesla Model Y är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Tesla.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Tesla Model Y är på 78.1 kWh, där 75 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Tesla Model Y har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 514 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 410 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 330 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 17.3 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Tesla Model Y har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Tesla Model Y laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Tesla Model Y är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 534 hästkrafter (393 kW) och vridet är 660Nm.

    0-100 km/h går på 3.7 sekunder och topphastigheten ligger på 217 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 854 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 2041 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 117 liter.

    Tesla Model Y har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    tesla.com/sv_se/modely

    Om Tesla

    Tesla är, minst sagt, pionjären på elbilsmarknaden. Man var tidigt ute och har på många sätt varit en ohotad etta på tronen. Ledningen är dock inte alls lika självklar längre.

    Här kan du läsa mer om Tesla:
    tesla.com/sv_se

    Video
    Recensioner
    Så bra och dålig är den
    Thumbnail
    Thumbnail
    Thumbnail
    Recensioner av Tesla Model Y
    Så tycker ni om Tesla Model Y
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Daniel
    oktober 26, 2024

    Snabb, rolig att köra, rymlig, teknikfylld, exemplarisk app, officiella gratis API för integrationen och 3e parts appar, snabb och smidig laddning. Sett till priset finns det idag ingen konkurrent!

    Tesla Model Y gör allting rätt, så otroligt lätt att leva med.

    från
    Jonas
    oktober 9, 2024

    Model Y Performance 2022 (dvs byggd i Berlin)

    Positivt:

    + Nästan allt ingår, som tex dragkrok. Du måste alltså inte extrautrusta bilen för 60-100k för att den ska bli vettig.

    + Dragvikt 1600 kg.

    + Storleken! Inga problem alls att få plats med stora hundar i bagaget.

    + Bra kvalitet, inga knirr och knarr.

    + Bra gränssnitt på skärmen.

    + Bra effektivitet (jag kör dock på 19″-hjul från Long Range)

    + Många väl genomtänkta funktioner.

    + Bra halv- och helljus (matrix-LED)

    + Fyrhjulsdriften är otroligt bra. Jag har tidigare haft flera Subarus och i jämförelse med Model Y har de helt enkelt inget att komma med. Tänk dock på att markfrigången på Model Y Performance är relativt låg.

    + API:et är grymt och det är inga problem att ansluta tredjepartstjänster för tex körjournal utan dyr hårdvara.

    Negativt:

    – Spökbromsningar förekommer, autopiloten är inte helt pålitlig.

    – Stereon och luftkonditioneringen startar alltid när du öppnar en dörr. Du måste stänga av dem manuellt om du tex ska ha dörrarna öppna en stund för att lasta.

    – Googles röstassistent är så sjukt mycket sämre än Siri Eyes Free i Carplay! Visst är det skönt att kunna röststyra funktioner i bilen, och allt det fungerar bra, men att navigera eller försöka skriva ett sms är en mardröm. Jag vill ha Carplay!

    Betygsätt Tesla Model Y
    Betygsätt Tesla Model Y
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller