Tesla Model YPerformance
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 684 170 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 694 kr
Prisdel: 44 471 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 71 142 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 928 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 964 kr.
Tesla Model Y är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Tesla.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Tesla Model Y är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 514 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 17.3 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Tesla Model Y har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Tesla Model Y laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Tesla Model Y är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 534 hästkrafter (393 kW) och vridet är 660Nm.0-100 km/h går på 3.7 sekunder och topphastigheten ligger på 217 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 854 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 2041 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 117 liter.Tesla Model Y har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
tesla.com/sv_se/modely
Om Tesla
Tesla är, minst sagt, pionjären på elbilsmarknaden. Man var tidigt ute och har på många sätt varit en ohotad etta på tronen. Ledningen är dock inte alls lika självklar längre.Här kan du läsa mer om Tesla:
tesla.com/sv_se
Snabb, rolig att köra, rymlig, teknikfylld, exemplarisk app, officiella gratis API för integrationen och 3e parts appar, snabb och smidig laddning. Sett till priset finns det idag ingen konkurrent!
Tesla Model Y gör allting rätt, så otroligt lätt att leva med.
Model Y Performance 2022 (dvs byggd i Berlin)
Positivt:
+ Nästan allt ingår, som tex dragkrok. Du måste alltså inte extrautrusta bilen för 60-100k för att den ska bli vettig.
+ Dragvikt 1600 kg.
+ Storleken! Inga problem alls att få plats med stora hundar i bagaget.
+ Bra kvalitet, inga knirr och knarr.
+ Bra gränssnitt på skärmen.
+ Bra effektivitet (jag kör dock på 19″-hjul från Long Range)
+ Många väl genomtänkta funktioner.
+ Bra halv- och helljus (matrix-LED)
+ Fyrhjulsdriften är otroligt bra. Jag har tidigare haft flera Subarus och i jämförelse med Model Y har de helt enkelt inget att komma med. Tänk dock på att markfrigången på Model Y Performance är relativt låg.
+ API:et är grymt och det är inga problem att ansluta tredjepartstjänster för tex körjournal utan dyr hårdvara.
Negativt:
– Spökbromsningar förekommer, autopiloten är inte helt pålitlig.
– Stereon och luftkonditioneringen startar alltid när du öppnar en dörr. Du måste stänga av dem manuellt om du tex ska ha dörrarna öppna en stund för att lasta.
– Googles röstassistent är så sjukt mycket sämre än Siri Eyes Free i Carplay! Visst är det skönt att kunna röststyra funktioner i bilen, och allt det fungerar bra, men att navigera eller försöka skriva ett sms är en mardröm. Jag vill ha Carplay!