Suzuki e-Vitara61 kWh AWD
Det ursprungliga priset var: 469 900 kr.459 900 krDet nuvarande priset är: 459 900 kr.
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 224 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 459 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 516 kr
Prisdel: 29 893 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 53 387 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 448 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 224 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 459 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 516 kr
Prisdel: 29 893 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 53 387 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 448 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 224 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
49
Vår unika kalkyl ger den här modellen 49 poäng.
Fyrhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay (trådlös)
✓
Android Auto (trådlös)
?
Värmepump
✖
Frunk
✖
V2L
✖
V2G
Fyra viktigaste
200 km800 km
10 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
200 km800 km
10 kWh/100 km30 kWh/100 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
0 min60 min
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo3000 kilo
Mått och vikt
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
1500 mm4000 mm
1000 kg3500 kg
Andra varianter av Vitara
Suzuki
Suzuki e-Vitara
61 kWh FWD
Det ursprungliga priset var: 429 900 kr.419 900 krDet nuvarande priset är: 419 900 kr.
2 093 kr/mån
Läsvärt om Suzuki e-Vitara
Suzuki e-Vitara är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Suzuki i Indien.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt320 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt260 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 7.4 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Suzuki e-Vitara har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
suzukibilar.se/upptack-suzuki/nyhet-evitara
Här kan du läsa mer om Suzuki:
suzukibilar.se
Suzuki e-Vitara har kort räckvidd
Räckvidden är 395 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.6 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Långsam laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Suzuki e-Vitara laddar i maximalt 70 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Suzuki e-Vitara är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 184 hästkrafter (135 kW) och vridet är 307Nm.0-100 km/h går på 7.4 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 310 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1052 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Suzuki e-Vitara har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.
Garantier
Suzuki lämnar vanligtvis 3 års garanti eller upp till 100 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först.Här kan du läsa mer om modellen:
suzukibilar.se/upptack-suzuki/nyhet-evitara
Om Suzuki
Suzuki är ett märke från Japan.Här kan du läsa mer om Suzuki:
suzukibilar.se
Så tycker journalisterna om Suzuki e-Vitara
Teknikens Värld: Inte imponerande på pappret
– Siffrorna i sig imponerar inte när Suzuki lanserar sin första elbil – eVitara. Men det är medvetet eftersom Suzuki byggt bilen för sina trogna köpare. Och så finns det en liten, liten detalj som gör bilen bättre än de allra, allra flesta.
Jan-Erik Berggren
Videoklipp på Suzuki e-Vitara
