Mazda MX-30

415 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 079 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 415 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 5 893 kr
Prisdel: 27 033 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 49 903 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 158 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 079 kr.

Funktioner
Bygg hos MazdaSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
29
Vår unika kalkyl ger den här modellen 29 poäng.
Så räknar vi
Framhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådad)
Android Auto (trådad)
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Läsvärt om Mazda MX-30
Mazda MX-30 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Mazda i Japan.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Mazda MX-30 är på 35.5 kWh, där 30 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Mazda MX-30 har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Mazda MX-30 har kort räckvidd

Räckvidden är 200 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 160 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 130 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Värmepump

Mazda MX-30 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

Långsam laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Mazda MX-30 laddar i maximalt 54 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

Mazda MX-30 är en Framhjulsdriven bil. Den har 145 hästkrafter (107 kW) och vridet är 271Nm.

0-100 km/h går på 9.7 sekunder och topphastigheten ligger på 140 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 366 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1171 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

Det går inte att sätta på dragkrok på Mazda MX-30. Här kan du läsa mer om modellen:
mazda.se/modeller/mazda-mx-30

Om Mazda

Mazda är ett märke från Japan.

Här kan du läsa mer om Mazda:
mazda.se

Recensioner av Mazda MX-30
Så tycker ni om Mazda MX-30
Vill du också tycka till? Det gör du här!

Det finns inga recensioner ännu.

Betygsätt Mazda MX-30
Betygsätt Mazda MX-30
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller