Jaguar I-PaceEV400

1 225 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
6 486 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 1 225 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 24 823 kr
Prisdel: 113 867 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 155 667 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 12 972 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 6 486 kr.

Funktioner
Bygg hos JaguarSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
27
Vår unika kalkyl ger den här modellen 27 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
?
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Läsvärt om Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Jaguar i England.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Jaguar I-Pace är på 90 kWh, där 84.7 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Jaguar I-Pace har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 470 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 380 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 310 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Jaguar I-Pace laddar i maximalt 104 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

Jaguar I-Pace är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 400 hästkrafter (294 kW) och vridet är 696Nm.

0-100 km/h går på 4.8 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 505 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1163 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 27 liter.

Jaguar I-Pace har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.

Här kan du läsa mer om modellen:
jaguar.se/modeller/i-pace/oversikt

Om Jaguar

Jaguar är ett märke från England.

Här kan du läsa mer om Jaguar:
jaguar.se

Recensioner av Jaguar I-Pace
Så tycker ni om Jaguar I-Pace
Vill du också tycka till? Det gör du här!
från
Lars E
oktober 14, 2024

En högklassig snygg bil utan en en massa skärmar; med riktiga knappar. Snabb, snabb och med utmärkt väghållning.

från
Krimarc
oktober 9, 2024

Bästa elbil jag haft.

Betygsätt Jaguar I-Pace
Betygsätt Jaguar I-Pace
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller