Honda e:Ny1

499 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 356 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 499 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 083 kr
Prisdel: 32 493 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 56 554 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 712 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 356 kr.

Funktioner
Bygg hos HondaSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
41
Vår unika kalkyl ger den här modellen 41 poäng.
Så räknar vi
Framhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
Android Auto
?
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Läsvärt om Honda e:Ny1
Honda e:Ny1 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Honda i Japan.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Honda e:Ny1 är på 68.8 kWh, där 61.9 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Honda e:Ny1 har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 412 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 330 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 270 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Normal förbrukning

Förbrukningen ligger på 18.2 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

Långsam laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Honda e:Ny1 laddar i maximalt 78 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

Honda e:Ny1 är en Framhjulsdriven bil. Den har 204 hästkrafter (150 kW) och vridet är 310Nm.

0-100 km/h går på 7.6 sekunder och topphastigheten ligger på 160 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 361 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1176 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

Det går inte att sätta på dragkrok på Honda e:Ny1. Här kan du läsa mer om modellen:
honda.se/cars/new/e-ny1-electric-suv/overview.html

Om Honda

Honda är ett märke från Japan.

Här kan du läsa mer om Honda:
honda.se

Recensioner av Honda e:Ny1
Så tycker ni om Honda e:Ny1
Vill du också tycka till? Det gör du här!

Det finns inga recensioner ännu.

Betygsätt Honda e:Ny1
Betygsätt Honda e:Ny1
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller